Mega-klus in verkiezingstijd

DE SAMENWERKERS
- Jelle van Netten | manager facilitair bij de gemeente Leeuwarden
- Dieuwke van der Veer | sales medewerker bij binnendienst Caparis
 

‘We bezorgden in één week 65.000 stempassen’

Alle bezorgers. Alle sorteerders. Alle andere medewerkers van Business Post. Én de collega’s van andere afdelingen. Om de stempassen voor de Europese Verkiezingen op tijd bij inwoners van de gemeente Leeuwarden te bezorgen, werkte iedereen keihard mee. Met resultaat!
 

Afbeelding

Jelle van Netten, Dieuwke van der Veer


Gemeente Leeuwarden en Caparis Business Post kennen elkaar goed, toch?
Dieuwke: ‘Zeker! Wij verzorgen al heel wat jaren alle postbezorging voor de gemeente Leeuwarden. Onze medewerkers komen dagelijks twee keer op alle locaties van de gemeente om post te brengen en halen. Daarnaast versturen we mailings voor de gemeente en brengen we regelmatig kantoorartikelen of andere goederen van en naar de gemeente.’

Jelle: ‘We werken graag met Caparis samen. De lijnen tussen de organisaties zijn kort. Als er eens iets is, wordt het meteen opgelost. De gemeente Leeuwarden is natuurlijk één van de aandeelhouders van Caparis. Daarom heb ik er intern op aangedrongen om de stempassen voor de Europese Verkiezingen op 6 juni door Business Post te laten bezorgen.’

Alle stempassen bezorgen: dat klinkt als een flinke klus!
Dieuwke: ‘Dat was het ook. In totaal moesten er in één week tijd zo’n honderdduizend stempassen bezorgd worden in de gemeente Leeuwarden. Wij hebben zo’n vijfenzestig procent ervan voor onze rekening genomen. Dat waren de stempassen die in Leeuwarden zelf bezorgd moesten worden. PostNL heeft de bezorging in de omliggende dorpen verzorgd.’

Jelle: ‘Postbezorging moet natuurlijk altijd nauwkeurig gebeuren, maar bij verkiezingspost is dat nóg belangrijker. Alle inwoners van de gemeente moeten immers wel op tijd hun stempas ontvangen. Daar kwam bij dat Business Post nog nooit eerder een klus van deze omvang had uitgevoerd. Het was voor ons dus best spannend om dit aan hen uit te besteden.’

‘Caparis heeft laten zien dat het een klus als deze aankan.’

Hoe zorgden jullie ervoor dat alle stempassen overal op tijd op de mat lagen?
Dieuwke: ‘Al maanden van tevoren begonnen we met het doornemen van het hele proces en het maken van planningen. Om onszelf meer tijd te geven, haalden we de stempassen zelf op bij de drukker. We hebben de passen gesorteerd op straat én huisnummer, zodat de bezorgers gelijk konden beginnen met bezorgen. Bij het sorteren hielp echt iedereen mee. Niet alleen medewerkers van Business Post, maar ook collega’s van andere afdelingen. Zelfs de directie is een dagje bijgesprongen. Dankzij de goede voorbereiding verliep de bezorging heel soepel.’

Hoe kijken jullie terug op deze bijzondere samenwerking?
Jelle: ‘Caparis heeft keihard gewerkt, en dat was te zien. Alles is prima verlopen. Kleine incidentjes houd je altijd. Maar als we Dieuwke belden, stond ze even later al op het gemeentehuis. Dat is het voordeel van samenwerken met een partij die zo dichtbij zit: je kunt supersnel schakelen. Wat mij betreft heeft Caparis hiermee laten zien dat het een klus als deze aankan.’

Dieuwke: ‘Als je iets voor het eerst doet, is het altijd spannend. Voor ons, maar ook voor onze medewerkers. Iedereen had in de gaten dat dit een belangrijke opdracht was en deed extra zijn best. Dat was mooi om te zien. Het was even flink doorwerken, maar het is ons gelukt. En nu we weten hoe het moet, kunnen we het zó nog eens doen.’