Uit de bijstand richting een baan

DE SAMENWERKERS
- Attie Bakker | Jobcoach Caparis Heerenveen
- Ingrid Bijlsma en Marcella Akkermans | Klantmanagers Gemeente Heerenveen

‘We zien mensen hier opbloeien’

Voor sommige mensen is de stap naar werk heel groot. Terwijl iedereen waardevolle talenten heeft. Caparis en Gemeente Heerenveen helpen kwetsbare klanten uit de bijstand op weg naar werk. Twee klantmanagers van de gemeente zijn zelfs wekelijks aanwezig bij Caparis. Een samenwerking met bijzonder resultaat!   

Afbeelding

Vlnr, Marcella Akkermans, Attie Bakker, Ingrid Bijlsma

Hoe ontstond het idee om onder één dak samen te werken?

Marcella: ‘Een werkplek vinden is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Als klantmanagers ondersteunen we inwoners met een bijstandsuitkering; samen kijken we hoe iemand een stap naar werk kan zetten. Soms is daarbij extra begeleiding nodig. Ook is niet altijd duidelijk waar iemands talent zit. Bij Caparis kunnen mensen dat op eigen tempo ervaren. Het contact tussen onze gemeente en Caparis was al goed. Wél merkten we dat sommige klanten wat weerstand voelden bij Caparis.’

Attie: ‘En dat is natuurlijk zonde! Want iemand met een kwetsbaarheid kan juist bij ons veilig ervaren wat het beste past. Hoe halen we die onnodige drempel weg? We bedachten om de talententest – die gemeente Heerenveen ál haar bijstandsklanten aanbiedt – standaard bij Caparis te doen. Blijkt vervolgens een traject bij ons passend, dan is iemand hier al eens geweest. Dat helpt! Ingrid en Marcella werken nu 1 tot 2 dagen in ons pand. Die nabijheid werkt goed.’

En wat doen jullie precies voor mensen in hun zoektocht naar werk? 

Ingrid: ‘Ons doel is dat iemand een duurzame, passende werkplek vindt. Dat begint met een helder beeld van iemands talent. Waar ben je goed in en wat vind je leuk? Daarom eerst die talententest. Blijkt een traject bij Caparis geschikt, dan volgt een “diagnose-fase” van tien weken. Iemand loopt mee bij een ontwikkelafdeling van Caparis, zoals productie, schoonmaak of groen. Gedurende dit traject hebben we nauw contact met de jobcoach van Caparis. Samen zorgen we voor maatwerk.’

Attie: ‘Na de intake maken wij in overleg met de klant en gemeente een trajectplan op maat. Samen bepalen we waar iemand meeloopt en wat haalbaar is. Ondertussen krijgt iemand begeleiding en ontstaat een helder beeld van wat iemand kan én wil. Tijdens het traject stemmen we steeds af met de klantmanagers, die hier dus wekelijks zijn. Is er iets extra’s nodig zoals kinderopvang, Welzijn op recept of een training? Dan kan de gemeente dit snel inzetten. De lijntjes zijn kort.’   

En welke resultaten behalen jullie?

Marcella: ‘Ik zie mensen hier groeien, hun zelfvertrouwen neemt toe. Dat is gewoon geweldig. Iemand kwam hier bijvoorbeeld met veel angst en wantrouwen. Heel eerlijk? Ik durfde er niet op te hopen dat werken zou lukken. Maar bij de afdeling Groen bloeide zij op. Dit wás het voor haar. Ze werkt nu bij een hoveniersbedrijf. Ons streven is dat iemand duurzaam uitstroomt naar passend werk. Soms lukt dat bij een regulier bedrijf en soms blijkt Caparis de beste plek.’ 

Attie: ‘Een kleine stap kan groots zijn. Zoals ervaren dat je iets goed kunt. Of ontdekken wat je wel/niet leuk vindt. Bij een intake ontmoette ik een angstige man die naar dagbesteding ging. Hij had weinig zelfvertrouwen. Nu is hij in dienst van Caparis en helemaal op zijn plek. Ook ontmoette ik een jonge man die hier liever niet wilde zijn. In de diagnoseweken groeide hij enorm; hij ontdekte dat hij voor zichzelf wilde beginnen. En dat deed hij! Voor iedereen is het resultaat dus anders. Na de diagnosefase kijken we naar een passend vervolg. Vaak lukt het om weer mee te doen in de maatschappij.’

Wat is het geheim van jullie samenwerking?

Attie: ‘Het onderlinge vertrouwen is groot. We praten open en eerlijk met elkaar, zijn ook positief-kritisch. Verder zorgen we voor consensus over wat nodig is voor een klant. Omdat we zo nauw samenwerken, kunnen we tijdig bijsturen. En heel belangrijk: de gemeente geeft ons tijd.’

Ingrid: ‘We houden elkaar scherp en ieder heeft z’n eigen rol in dit traject. Tijdens de diagnosefase is Caparis bijvoorbeeld leidend en zijn wij meer op de achtergrond. Samen streven we een passend resultaat voor de klant. Dat geeft veel voldoening en is goud waard.’   

Nieuwsgierig naar samenwerkers in andere gemeenten? Ontmoet ze hier!